Blog

Podsumowanie roku 2018 w branży UX

7 stycznia 2019

Jakie trendy zdominowały branżę UX w 2018 roku?

Branża urządzeń mobilnych została wstrząśnięta w tym roku dość mocno przez wprowadzenie do smartfonów notcha, czyli wcięcia w górnej części ekranu oraz usunięcie przycisku home. Sprawiło to, że wielkość użytkowa ekranu wzrosła bez konieczności dalszego powiększania obudowy. Musiał zostać dostosowany do tego interfejs, w którym należy brać pod uwagę wcięcie. Jednocześnie na ekranach naszych przenośnych urządzeń, zagościły piękne fullscreenowe zdjęcia wysokiej rozdzielczości. Rezygnacja z ramki stworzyła też konieczność obsługiwania telefonu za pomocą gestów (przecież najnowsze urządzenia pozbawione są przycisku home). Aby to ułatwić projektanci posługują się mikro-interakcjami oraz motion designem. Animacje stanowią dla użytkowników podpowiedź, które opcje są dla nich dostępne oraz jaka jest relacja między poszczególnymi elementami. Kierunek rozwoju urządzeń mobilnych jasno wskazuje na utrzymanie się tego trendu.

Swój rozkwit przeżywają też filmy wideo, coraz chętniej wykorzystywane w webdesignie. Od wizerunkowych hero, przez animacje eksplanacyjne, aż do facebookowych live’ów. Format wideo wziął szturmem internet. Szczególnie teraz - w czasach, gdy nie wpływa to tak znacząco na szybkość ładowania się strony. Niewątpliwym atutem jest tutaj małe obciążenie uwagi u użytkowników. Do wyjaśnienia skomplikowanego procesu wystarczy teraz kilka animacji podpartych prostym opisem lub minutowe wideo.

Chociaż już w zeszłorocznych zestawieniach Blockchain mianowany był, jako murowany trend roku 2018, to nie zapisał się złotymi zgłoskami. Nadal potrzebujemy jeszcze czasu na ujarzmienie tej technologii. Powodem dla którego wspominam o Blockchainie w tym miejscu jest wzrost świadomości o nim w środowisku UX. Coraz częściej zaczyna się podejmować dyskusję na ten temat, czego pokłosiem są kolejne meetup’y oraz konferencje zapełniające nasze kalendarze.

Jakie trendy mają szansę zdominować branżę UX w 2019 roku?

Za granicą asystenci głosowi nie są już niczym nowym, prawie każdy z większych graczy w branży technologicznej sprzedaje już swoje urządzenie. Język polski nadal stanowi jednak spore wyzwanie, ze względu na dźwięki mowy oraz dużą wagę w akcentowaniu wypowiedzi. Stąd na naszym rynku nadal brakuje tych urządzeń. Bez wątpienia jest to kierunek rozwoju w branży technologicznej (dowodem jest chociażby niedawna aktualizacja na Adobe XD wspierająca projektowanie dla sterowania głosowego). Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku doczekamy się oficjalnej wersji Asystenta Google w języku polskim (obecnie oprogramowanie jest dostępne tylko dla wybranych użytkowników w Polsce). Dane wskazują, że w następnych latach czeka nas dalszy rozwój i wzrost na rynku asystentów głosowych oraz sterowania głosowego. Będzie to oznaczać konieczność częstszego mierzenia się z projektowaniem również pod interfejsy głosowe, ale z pewnością dostarczy nowych możliwości.

Jakie technologie (platformy, firmy) były największymi wygranymi w 2018?

Biorąc pod uwagę fakt, że Adobe XD pojawiał się w zeszłym roku bardzo często w kategorii buzzword’a w rozmowach między UX i UI Designerami, w tym można mówić o nim, jako o dużym wygranym. Firma z Kalifornii odkupiła chyba swój falstart z zeszłego roku. Ich produktowi nadal bardzo daleko od bycia idealnym, ale przejście na darmową licencję oraz ciągły rozwój pozwoliły na uplasowanie się całkiem wysoko w tegorocznych rankingach wśród projektantów. Oczywiście prym na świecie nadal wiedzie Sketch, ale w przyszłym roku być może hegemonia zostanie przerwana przez Adobe XD (chociaż najprawdopodobniej w następnym raporcie Interaktywnie.com, ktoś napisze pod tym pytaniem o błyskawicznie zyskującej popularność Figmie).

Jakich kompetencji z zakresu UX już teraz brakuje najbardziej?

User Experience jest skazane na ciągłe ewoluowanie, ponieważ musi ciągle dostosowywać się do zmieniających się potrzeb rynku. Technologia dawno już przestała być zamknięta w urządzeniach - teraz otacza nas i praktycznie cały czas wchodzimy z nią w jakąś interakcję. Sprawia to, że UX nie ogranicza się już do projektowania aplikacji czy serwisów internetowych. Obecnie konieczna jest szersza perspektywa skupiająca się nie na samym produkcie czy konkretnym kanale komunikacji z użytkownikiem, a na całości usługi. Chociaż największe zagraniczne firmy już od dawna właśnie tak postrzegają projektowanie, to odnoszę wrażenie, że nie przebiło się to jeszcze do świadomości polskich firm. Skutkiem czego, brakuje u nas kompetencji UX związanych z service designem.

Sebastian Roch
User Experience Specialist