Blog

Trendy, jakie mogą zdominować rok 2021 w branży UX?

13 stycznia 2021

Jakie nowoczesne rozwiązania technologiczne w 2021 wspierające UX mają szansę znaleźć masowe zastosowania?

Duży odsetek osób pracujących zdalnie w 2020 roku oraz ograniczone możliwości organizacji fizycznych spotkań z respondentami wpływają na rosnące zainteresowanie technologiami umożliwiającymi zdalną realizację warsztatów i badań z udziałem użytkowników. Ten trend z pewnością kontynuowany będzie w kolejnym roku. Natomiast zwiększone inwestycje marek w obecność online skutkować mogą wykorzystaniem analityki internetowej oraz narządzi do automatyzacji działań marketingowych na większą niż do tej pory skalę. W 2021 roku nacisk zostanie położony na technologie wspierające UX w e-commerce poprzez konfiguratory, zaawansowane wyszukiwarki, chatboty i personalizację treści. Rozwijane będą także nowe podejścia – przykładowo wyszukiwanie głosowe czy rzeczywistość rozszerzona podczas korzystania ze sklepów internetowych. Jednak z pewnością jeszcze nie na masową skalę ;)

 

Jakie aspekty w 2021 będą kluczowe w zarządzaniu Customer Experience w e-commerce?

Zachowania nabywców w ciągu ostatniego roku znacząco się zmieniły. Właściciele sklepów internetowych powinni dostosować swoje działania do dynamicznej sytuacji na rynku. Nie wiadomo, co przyniesie kolejny rok, ale warto opracować efektywną strategię e-commerce. Uwzględnijmy napływ nowych typów konsumentów i zadbajmy o budowanie długotrwałych relacji z osobami, które wcześniej preferowały tradycyjne zakupy. Kluczowe jest systematyczne mapowanie ścieżek zakupowych użytkowników, identyfikacja punktów problemowych i upraszczanie procesów, by klienci bez trudu odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Zwiększony ruch online nie oznacza, że konsumenci przechodzący z kanałów tradycyjnych są mniej wymagający. Intuicyjny proces zakupowy uwzględniający odpowiednią edukację odbiorców, szybkie dostawy, obsługę posprzedażową oraz komunikacja w czasie rzeczywistym to must-have. Optymalizacja procesów pozwoli nie tylko sprostać nagłemu wzrostowi sprzedaży online, ale także przyczyni się do wysokiej satysfakcji klientów i stałego wzrostu konwersji nawet po zakończeniu pandemii.

 

Czy pandemia i idące za nią przyspieszenie e-commerce zwiększyło świadomość znaczenia UX w projektowaniu usług cyfrowych?

Rosnący ruch w sklepach internetowych uwypuklił znacząco problemy, z jakimi spotykają się klienci. O ile wcześniej niektóre firmy decydowały się ignorować ten kanał sprzedaży, teraz stał się on często strategicznym. Zauważamy wzrost nacisku na UX. Osoby zarządzające platformami e-commerce stanęły przed koniecznością weryfikacji wykorzystywanych rozwiązań. Z kolei firmy wcześniej nieposiadające kanałów online zaczęły intensywne prace nad nimi. Istotne jest wyróżnienie się na tle konkurencji poprzez dostarczanie pozytywnych doświadczeń zachęcających do ponownych odwiedzin. Duży wpływ na rosnącą świadomość UX mają także nowe zwyczaje zakupowe konsumentów. Sięganie po nowe kategorie produktowe online czy poszukiwanie alternatywnych form obsługi klientów wymaga analizy ścieżek zakupowych. Projektując kanał online musimy wzbudzić zaufanie odbiorców oraz pomóc im przy transferze z kanałów fizycznych. Priorytetowe jest zadbanie o taki sam, a nawet wyższy poziom user experience.