Blog

Podsumowujemy trendy w projektowaniu graficznym w 2017 roku

12 grudnia 2017

Mijający rok skłonił nas do refleksji na temat trendów, które zdominowały lub miały zdominować sferę designu i UX. Niektóre z tych tendencji faktycznie nas zainspirowały i czekamy na ich rozwój w przyszłym roku. Inne uważamy ze mniej atrakcyjne, ale jesteśmy równie ciekawi ich losu w najbliższej przyszłości. Poniżej podsumowanie zespołu Crafton.

Trendy, które zdominowały rok 2017 w projektowaniu stron i aplikacji

Mijający rok 2017 ujawnił kilka ciekawych trendów w projektowaniu graficznym.  Jedna z tendencji to większe wykorzystanie potencjału tekstu i czcionek jako elementu wizualnego. Dominował bold oraz starannie wyselekcjonowane czcionki, co wpisuje się we wciąż obecne trendy minimalistyczne. Ciekawa, lecz czytelna czcionka pozwala czytelnikowi skupić się na treści, a tekst niesie wysokie walory estetyczne i jest przyjemny w odbiorze.

Kolejnymi trendami wizualnymi, które można było zaobserwować w mijającym roku, a które naszym zdaniem wpłynęły na doświadczenie użytkownika to pozorne przełamywanie zasad designu. Stopniowy powrót gradientów, tym razem w niekonwencjonalnych, jaskrawych połączeniach, wprowadzanie kontrolowanego chaosu, np. poprzez teksty pisane pod kątem, z góry do dołu, z dołu do góry były częstym elementem stron i aplikacji tworzonych w 2017 roku. Do trendu przełamywaniu konwencji można też dodać tworzenie wielopłaszczyznowych układów stron, gdzie elementy nachodzą na siebie w nowy sposób. Choć trend jest estetycznie atrakcyjny i innowacyjny, z punktu widzenia UX jest dość niekorzystny, gdyż potencjalnie utrudnia użytkownikom odbiór treści. Naszym zdaniem niska funkcjonalność skomplikowanych układów stron może wpłynąć na to, że trend ten nie utrzyma się długo wśród grafików i UX-owców. Poniżej przykład gradientów popularnych na stronach projektowanych w mijającym roku.



Na uwagę zasługuje też coraz częstsze wykorzystanie wideo w procesie brandingu i promocji treści. Internet staje się nieograniczony, a technologia coraz szybsza co sprawia, że wykorzystywanie wideo jest technicznie coraz prostsze. Do tego dochodzi rosnąca popularność wideoblogów, a ilość polubień i udostępnień treści wideo na kanałach typu Youtube, szczególnie wśród młodszych odbiorców pokazuje, że użytkownicy coraz częściej wolą obejrzeć ten sam materiał niż go przeczytać. Obserwacje mediów społecznościowych pokazujące coraz częstsze użycie mediów społecznościowych wskazują na to, że jest to tendencja, która będzie rosnąć w siłę.

Trendy, które miały zdominować rok 2017, ale w praktyce okazały się jedynie branżowymi "buzzwordami"

Według nas, najbardziej oczekiwanym trendem (w tym wypadku produktem) mijającego roku jest Adobe XD, nowe narzędzie do tworzenia prototypów stron. Program nie spełnił jednak naszych oczekiwań. Nadal brakuje w nim wielu funkcjonalności niezwykle przydatnych w procesie tworzenia makiet, np. użytkownik ma możliwość tworzenia butonów w formie symboli, jednak wszystkie z nich muszą mieć tę samą szerokość, niezależnie od długości tekstów jakie się na nich znajdują. Tak więc mimo tego, że niektóre z funkcjonalności i opcji oferowanych przez Adobe XD wydają się naprawdę atrakcyjne, to całość sprawia wrażenie narzędzia niedopracowanego, o chwiejnych podstawach. Wierzymy jednak w potencjał Adobe XD i czekamy na jego rozwój jako możliwego następcę Sketch’a, który ma ograniczony zasięg, przez to że nie jest dostępny dla wielu systemów operacyjnych jednocześnie.

Kolejnym szumnym buzzword’em roku 2017 była technologia VR i AR. Po sukcesie Pokemon Go oczekiwaliśmy, że technologie te na dobre zagoszczą na liście częstych i innowacyjnych praktyk dobrego designu. Jednak przykładów interesującego zastosowania tych technologii w roku 2017 było mniej niż można się było spodziewać. Nie wątpimy w to, że szerokie spectrum możliwości tych technologii w marketingu, biznesie, a nawet przemyśle na pewno spotęguje ich popularność w przyszłości. Jednak w roku 2017 wpływ VR i AR na trendy w projektowaniu był cały czas dość nikły.

Projekt, który wyróżnił się na polskim rynku

Jeden z ciekawszych projektów, które zwróciły naszą uwagę na polskim rynku to wykorzystujący nowoczesną technologię Funbot Tymbarka: https://funbot.tymbark.com/

Tymbarkowy FunBot opiera się na technologii AI - sztucznej inteligencji. Dzięki wbudowanemu algorytmowi, wirtualny Kapsel Tymbarka „potrafi” komentować zawartość załączonych fotografii, np. miejsc, przedmiotów, ludzi. Rozrywkowa kampania połączona jest z konkursem, a więc aktywny udział w zabawie ma też aspekt grywalizacji, stając się potencjalnie jeszcze bardziej atrakcyjny dla użytkowników. Pomysł Tymbarka jest wizualnie atrakcyjny, a także zachęca użytkowników do aktywnej interakcji ze stroną, przez co jest ona na pewno bardziej zapamiętywana. Zabawowy charakter strony zapewne pozytywnie wpływa też na odbiór produktu, jak i całej marki. Jesteśmy ciekawi czy atrakcyjny design i innowacyjna kampania Tymbarka przełożą się na wyniki sprzedażowe.

Trendy, które mogą zdominować rok 2018

Uważamy, że rok 2018 upłynie pod znakiem technologii. Na pewno należy zwrócić uwagę na rosnące zainteresowanie technologią Blockchain oraz na to jak wpłynie ona na sposób odbierania sieci i wchodzenia z nią w interakcje. Pojawienie się zdecentralizowanych baz danych z publicznym dostępem na pewno zmieni to jak podchodzimy do interakcji z serwisem. Pojawi się też potrzeba nowych interfejsów obsługujących tę technologię, ponieważ obecnie jeszcze sprawia ona wrażenie skomplikowanej i mało przystępnej dla grupy odbiorców nie będącej ekspertami. Za Blockchainem idzie idea otwartości i przejrzystości w wymianie informacji i dóbr, a więc można spodziewać się, że przejrzystość będzie też grała większą rolę niż teraz w procesie projektowania, nawet w serwisach nie wykorzystujących publicznego Blockchaina. Dodatkowo rosnąca popularność kryptowalut sprawi, że będzie trzeba zrewidować procesy zakupowe w serwisach i interfejsy, na których się opierają.

Wzrost zaawansowania technologicznego będzie też na pewno widoczny w procesie zastosowania AI czyli sztucznej inteligencji. Serwis Spotify już w 2017 zaczął wdrażać ciekawe pomysły interfejsów i funkcjonalności opartych na AI. Na uwagę zasługuje tu funkcja Wrapped, w której lista utworów tworzona jest za pomocą algorytmu, które kalkuluje nasze wybory muzyczne w minionym roku i optymalizuje ją, dostosowując do naszych gustów i eksperymentów muzycznych. Uważamy, że trend AI podobnie jak i inne trendy technologiczne w roku 2018 będą rosły w siłę.