Blog

Ocena User Experience nowego serwisu Nokaut.pl

17 lutego 2016

Miejsce, w którym użytkownik szuka najbardziej atrakcyjnych ofert, a jednocześnie czuje charakter produktów? Brzmi świetnie! Sama idea to dobry pomysł na wyróżnienie się w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu. Użytkownik z łatwością nawiguje pomiędzy serwisami. Jednak po bliższym spojrzeniu na serwisy grupy Nokaut.pl można zauważyć jak wprowadzenie koncepcji w życie bywa trudne. Zróżnicowanie butików tematycznych polega w zasadzie na duplikacji stron głównych dla poszczególnych grup produktowych. Z pewnością spójność brandingowa marki została utrzymana, lecz trochę zbyt sztywno trzymano się wizualizacji serwisu głównego. Po wejściu na poszczególne serwisy tematyczne różni się jedynie logo i zawartość kafli poniżej. Brakuje dostosowania układu treści. Osoby pasjonujące się modą w inny sposób przeglądają serwis niż te zainteresowane motoryzacją. Warto trochę bardziej dopasować strukturę serwisów do oczekiwań odbiorców.

Wchodząc do wybranego butiku można przeglądać polecane produkty oraz specjalne kafle. Przyjaźnie dla użytkownika została zaprojektowana porównywarka produktów (szkoda, że tylko dwóch). Od samego początku zwracana jest na nią uwaga poprzez proponowane porównania. Natomiast z widoku kafla produktu nie działa funkcja dodania do zestawienia (plus w lewym narożniku). Użytkownik napotyka także tematycznie dopasowane artykuły. Niestety schemat nawigacyjny jest mylący – na stronie głównej użytkownik klika w artykuł, jednak w rzeczywistości oprócz pojawienia się pop-upu zostaje on przeniesiony do strony bazy artykułów. Po zamknięciu warstwy zamiast powrotu do poprzedniego widoku pojawia się lista artykułów. Natomiast będąc na stronie głównej w żaden sposób nie można przejść do tej bazy. Innym interesującym elementem są listy producentów danych podkategorii. Choć w takiej formie spodziewałabym się raczej rankingu najbardziej popularnych produktów/producentów, a nie zestawienia liczbowego oferty produktowej.
Serwisy w dużej mierze oparte są na pop-upach (artykuły, strony produktów…). Użytkownik intuicyjnie przegląda kolejną lub poprzednią treść. Duży plus za wdrożenie rozwiązania połączonego z nawigacją klawiaturą. Przechodząc w końcu do meritum serwisów, czyli użytkownik ze swobodą porównuje produkty mając do dyspozycji widok listy lub kafli oraz ich ceny w poszczególnych sklepach. Uwagę zwraca nieklikalna ocena sklepu wyświetlana na liście produktów oraz stronie produktu. Jednakże nigdzie nie zawarto informacji, co to jest za ocena (nawet na stronie producenta w serwisie). Oczywiście użytkownik często dokonujący zakupów online domyśli się, że to oceny z serwisu Opineo. Sama strona produktu jest przejrzysta, zwiera przemyślane i ustrukturyzowane informacje.

Nowe serwisy najwięcej tracą podczas przeglądania na urządzeniach mobilnych (wersja responsywna). Porównywanie cen często odbywa się w sklepach stacjonarnych, co implikuje konieczność posiadania dopracowanej wersji mobilnej. Niestety Nokaut.pl musi w tym aspekcie jeszcze wiele dopracować. Niektóre elementy nie wyświetlają się prawidłowo, funkcja porównywania została wyłączona (działa jedynie w przypadku już gotowych zestawień proponowanych przez system). Przechodząc do strony produktu niekiedy użytkownik zostaje przescrollowany do końcówki opisu produktu lub specyfikacji. Z kolei w głównym serwisie Nokaut.pl układ strony produktu jest mniej logiczny – pierwszeństwo mają podobne propozycje przed opisem produktu. Zapoznając się z artykułami użytkownik nie może przejść do następnego lub kolejnego, a dolna strefa pozostaje pusta przez problem z wyświetlaniem produktów w temacie. Podsumowując w chwili obecnej serwisy są poprawne, ale należy dokładnie przeanalizować je zarówno pod względem użyteczności, jak i po prostu funkcjonalności poszczególnych elementów.
Artykuł został opublikowany w Interaktywnie.