Blog

Nasze prognozy na 2019 rok

22 lutego 2019

Przedsiębiorcy nie nadążają z adaptacją strategii marketingowych do rosnącej dominacji smartfonów w ruchu internetowym. Pojęciem kluczowym do zrozumienia dzisiejszego użytkownika (naszego potencjalnego klienta) jest mikromoment – termin stworzony przez Google. Opisuje on moment, kiedy konsument sięga po telefon, pozostawiając nam ulotną okazję na przykucie i zatrzymanie jego uwagi. Szacunkowo takie mikromomenty u przeciętnego człowieka występują 150 razy dziennie, a pośród nich Google wyróżnia cztery rodzaje: chcę wiedzieć, chcę iść, chcę robić oraz chcę kupić.

My musimy trafić w odpowiedni moment. Jednak co zrobić, kiedy już nam się to uda? Wszystko zaczyna się od oka, od wrażeń estetycznych, dopiero potem następuje (ewentualnie) zainteresowanie treścią. „Odpowiednio zaprojektowany tzw. hero image ma dużą moc przykuwania uwagi” – radzi Tomek, nasz Senior Web Designer.  Powinniśmy znaleźć równowagę między efektownością a przejrzystością. Czytelna typografia i minimalizm połączone z niemęczącą animacją lub prostym efektem paralaksy wzbudzają zainteresowanie nie odstraszając jednocześnie skomplikowaniem.

Oprócz walorów estetycznych bezwarunkowo należy zadbać o relacji z użytkownikiem. Rosnące wymagania oraz zmiana podejścia do konsumpcji przekładają się na istotność identyfikacji grup odbiorców. Kasia (UX Specialist) podkreśla, że „przywiązanie nie polega już na wykreowaniu potrzeb, ale na ich zrozumieniu”. Natomiast sam proces nabycia produktu powinien być nastawiony na minimalizację wysiłku użytkownika.

Jednym z najczęstszych powodów, przez które użytkownik rezygnuje z finalizacji nabycia produktu jest problem ze znalezieniem pożądanej informacji. Należy pamiętać, że dzisiejszy użytkownik smartfona jest wyjątkowo niecierpliwy. Nie będzie przeszukiwał całej strony, nie przeczyta regulaminu ani nawet nie spojrzy na FAQ. W takim przypadku idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie chatbota – inteligentnego, całodobowego asystenta. Przy użyciu NLU (Natural Language Understanding) jest on w stanie nawet nieprecyzyjne pytania skojarzyć z odpowiednimi informacjami. Dzięki ciągłemu rozwijaniu metod uczenia maszynowego oraz zbierania coraz większych zestawów danych, jest to rosnący trend, który ma szansę całkowicie odmienić oblicze kontaktu na linii użytkownik – interfejs.

Wiktor Morawski
UX Writer